…
Vad är NEUROACT?
…
NEUROACT®– stresshantering för flexibilitet & hälsa är en 12-sessioners manualbaserad metod för stresshantering för personer med en autismdiagnos eller andra neuropsykiatriska tillstånd, där exekutiva svårigheter är vanligt. Programmet är utvecklat för att möta utmaningar med stressande situationer, såsom sensorisk överbelastning (exempelvis ljud, ljus, lukter eller känsel), känslomässig och kroppslig omedvetenhet och bristande reglering, förändringar i miljön och nya situationer, samt situationer som övergår personens sociala förmåga.
…..
…..
…..
…..

…..
…..
…..
…..
…..
…..
…..
…..
…..
Figur 1. Översikt över NeuroACT-programmet.
NEUROACT® har i vetenskapliga studier visat sig vara genomförbart, lämpligt och effektivt för ungdomar och vuxna med en autismdiagnos och samtidiga besvär med ADHD, höga stressnivåer och psykisk ohälsa (se nedan för vetenskapliga artiklar). Metoden bygger på acceptance and commitment therapy (ACT), en form av kognitiv beteendeterapi (KBT), och inkluderar psykoedukation om stress, känslor, sinnesintryck och kroppssignaler, vid sidan av motivationshöjande tekniker.
Det övergripande målet är att lära ut färdigheter som ökar deltagarnas psykologiska flexibilitet, vilket är förmågan att hantera tankar, känslor och kroppssensationer, minska undvikandebeteenden och uppfylla personligt valda mål, vilket vanligtvis leder till en känsla av meningsfullhet och förbättrad mental hälsa och välbefinnande.
Nedan är ett exempel på hur NEUROACT kan hjälpa till att minska hinder och nå långsiktiga mål.
…..

Figur 2. NEUROACT – exempel på effekt av träningen (mannen på bussen).
…..
NEUROACT®-materialet är anpassat till tre nivåer beroende på deltagarnas exekutiva och kognitiva funktionsnivå (under utveckling). Nivå 1 motsvarar normal (IQ=>70) eller över normal kognitiv förmåga och relativt hög adaptiv funktionsnivå. Nivå 2 motsvarar normal kognitiv förmåga (IQ=>70) med exekutiva och adaptiva utmaningar. Nivå 3 motsvarar kognitiv förmåga under normal (IQ=<70) med betydande exekutiva och adaptiva utmaningar.
NEUROACT®-materialet har ett pedagogiskt förhållningssätt och är anpassat för att passa de inlärningsprocesser som är vanliga vid autism och andra neuropsykiatriska och komplexa tillstånd. Till exempel genom bildstöd, enkla skrivövningar och korta mindfulness- och acceptansljudövningar med en förklarande motivering före varje övning. Metoden består i första hand av praktiska övningar i stresshanteringstekniker under och mellan sessionerna, för att möjliggöra upplevelsebaserat lärande.
NEUROACT® kan användas som ett paket eller genom att separera moduler, till exempel för att assistera psykoterapi eller motivera elever i skolan. Sessionerna är grupperade i sex moduler som var och en innehåller specifika behandlingsmål. För att använda NEUROACT® i grupp eller individuellt behöver du genomföra NEUROACT® metod- och gruppledarutbildning (NEUROACT ONLINE, se nedan). Kursen ges för att kvalitetssäkra metoden så att den används på det sätt som är tänkt och utvärderat. Det är rekommenderat att du går utbildningen med den som du har tänkt att hålla NEUROACT®-grupp tillsammans med.
…
Vad säger forskningen om metoden?
…
NEUROACT® har utvärderats på Karolinska Institutet i tre studier.
- Första studien gjordes på 28 ungdomar och unga vuxna på autismspektrumet i skolan. Alla eleverna slutförde träningen. Metoden visade sig vara användbar och lämplig för eleverna. Resultatet visade statistiskt signifikant minskad själv- och lärarupplevd stress, minskad självskattad psykisk ohälsa (framför allt ilska och depression), hyperaktivitet/ouppmärksamhet samt ökad självupplevd prosocialitet jämfört med en kontrollgrupp. Utfallet av träningen var inom medelstora till stora effektstorlekar i NEUROACT®-gruppen jämfört med kontrollgruppen. Vi observerade inga signifikanta effekter mellan grupperna avseende beteendeproblem, problem med kompisrelationer eller ångestsymtom. Författare: Pahnke, J, Lundgren, T., Hursti, T., & Hirvikoski, T. (2014). Publicerad i tidskriften Autism. Ladda ned artikeln här.
- Den andra studien var en öppen pilot som gjordes på 10 vuxna på autismspektrumet inom öppenvårdspsykiatrin. Nio deltagare slutförde NEUROACT®-träningen. Metoden visade sig vara användbar och lämplig även för vuxna med en autismdiagnos. Resultatet visade statistiskt signifikant minskad upplevd stress och depression samt ökad livskvalitet, psykologisk flexibilitet och kognitiv defusion (förmåga att hantera sina tankar), med små till stora effektstorlekar. Studien indikerade också att deltagarnas upplevda sociala förmåga hade ökat. Däremot fanns ingen signifikant förbättring avseende ångest och arbets- eller familjerelated funktion. Författare: Pahnke, J., Hirvikoski, T., Bjureberg, J., Bölte, S., Jokinen, J., Bohman, B., & Lundgren, T. (2019). Publicerad i tidskriften Journal of Contextual Behavioral Science. Ladda ned artikeln här.
- En tredje kontrollerad randomiserad studie gjordes på 39 vuxna på autismspektrumet i öppenvårdspsykiatrin. 85 % slutförde NEUROACT®-programmet. Metoden visade sig vara användbar och lämplig för autistiska vuxna i psykiatrin. Resultatet visade statistiskt och klliniskt signifikant förbättrad upplevd stress och livskvalitet, jämfört med autistiska vuxna som fick vanlig psykisk hälsovård. Resultatet visade också statistiskt signifikant minskade upplevda undvikandebeteenden samt förbättrad upplevd sömnkvalitet, psykologisk flexibilitet, kognitiv defusion (förmåga att hantera sina tankar) och en statistisk trend avseende minskade depressionssymtom, jämfört med autistiska vuxna som fick vanlig psykisk hälsovård. Därutöver fanns en statistiskt signifikant förbättring avseende upplevd kognitiv inflexibilitet (autistic mannerism) och en statistisk trend för upplevd förbättrad social motivation. Utfallet av träningen var inom medelstora till stora effektstorlekar i NEUROACT®-gruppen jämfört med kontrollgruppen. Det fanns ingen statistiskt signifikant skillnad eller trend avseende upplevda sömnrelaterade andningsbesvär, trötthet under dagen eller uppvaknandebesvär, samt avseende upplevd funktionsnivå (social, arbets- och familjerelaterad), social medvetenhet, social kognition, kommunikation, jämfört med kontrollgruppen. ITT (intention to treat)-analyser indikerade en statistisk trend för förbättrade upplevda exekutiva funktioner jämfört med kontrollgruppen. Författare: Pahnke, J., Jansson-Fröjmark, M., Andersson, G., Bjureberg, J., Jokinen, J., Bohman, B., & Lundgren, T. (2022). Publicerad i tidskriften Autism. Ladda ned artikeln här.
- Artiklarna ingår i Doktorsavhandlingen Acceptance and Commitment Therapy for Autism Spectrum Disorder: Evaluation of feasibility, effectiveness, and validity of a novel contextual behavioral treatment. Ladda ner avhandlingen här: Johan Pahnke Komplett avhandling – digital version.
…
Vad är innehållet och upplägget för kursen?
…
NEUROACT® ONLINE består av två heldagar samt möjlighet till gruppcoachning online efter att man har kommit igång med NEUROACT® i grupp, individuellt eller som insats i skolan. Innehållet i kursen består av:
- Exekutiva funktioner, den neuroanatomiska basen och kopplingen till stressorer vid neuropsykiatriska svårigheter såsom autism, ADHD, IF eller hjärntrauma.
- Acceptance and commitment therapy (ACT) och grundläggande färdigheter för stresshantering och färdighetsträning.
- Teoretisk genomgång och rational för NEUROACT® som stresshantering och färdighetsträning vid neuropsykiatriska svårigheter.
- Praktisk och upplevelsebaserad träning i ACT-färdigheter utifrån NEUROACT®-manualen.
- Övningar avseende centrala NEUROACT®-färdigheter.
- Genomgång av sessionsmaterialet i NEUROACT®-manualen inklusive förhållningssätt och gruppledarfärdigheter.
- I utbildningen ingår NEUROACT® gruppcoachning som ges en gång per år.
- Tillgång till experthandledning och vägledning vid implementering i verksamheten.
…..
Vad kommer jag kunna efter kursen?
…
- Målet med kursen är att erbjuda en högkvalitativ utbildning i den manualbaserade metoden NEUROACT®– stresshantering för flexibilitet & hälsa, levererat på ett pedagogiskt och effektivt sätt.
- Efter utbildningen kommer du, på ett självständigt sätt eller via handledning, kunna hålla egna grupper, individuella behandlingsinsatser eller insatser i skolan i NEUROACT®.
- Du kommer ha en fördjupad förståelse för relationen mellan exekutiva funktioner, den neuroanatomiska basen och stressorer vid neuropsykiatriska svårigheter.
- Du kommer att ha fördjupat din teoretiska och praktiska förståelse av acceptance and commitment therapy (ACT) och grundläggande färdigheter för stresshantering och färdighetsträning.
- Du kommer att ha utvecklat en teoretisk och praktisk förståelse av NEUROACT®-metoden, inklusive förhållningssätt och gruppledarfärdigheter.
…
Vem kan gå utbildningen?
…
Utbildningen vänder sig till yrkesverksamma som vill fördjupa sina kunskaper kring hur NEUROACT® kan användas som stresshantering och färdighetsträning vid autism eller andra neuropsykiatriska och komplexa diagnoser. Du som går utbildningen är exempelvis psykolog, psykoterapeut, kurator, arbetsterapeut, fysioterapeut, specialpedagog, lärare, socialpedagog, sjuksköterska, läkare eller mentalskötare.
…
Vem är kursansvarig och föreläsare?
…
Johan Pahnke är medicine doktor (Ph.D.) och klinisk neuropsykolog. Johan utbildar på regelbunden basis i bland annat ACT/KBT, neuropsykologi och stress inom bland annat habilitering, psykiatri, HVB-hem, skolor samt vid Karolinska Institutet, för bland and ST-läkare, blivande psykoterapeuter och på BUPs specialistutbildning. Han har arbetat som psykolog i primärvården och psykiatrin. Johan har handlett individer och personalgrupper sedan 2003 och har vidareutbildning i handledning och konsultation inom specialistutbildningen för psykologer.
….
Ges kursen även som uppdragsutbildning?
….
Ja, utbildningen kan även ges som skräddarsydd uppdragsutbildning för personal på den egna mottagningen, företaget, skolan eller liknande. Om detta är ett alternativ som passar er bättre, vänligen använd kontaktformuläret nedan. Vid frågor, vänligen skicka ett mejl till info@brainproof.se.